Söker ni en interim CFO eller interim ekonom?

Då har du hittat rätt. Vi har dem, och fler än 650 andra kvalificerade konsulter inom ekonomi, finans och HR.

Prodiem Rosa

Vi har specialister inom redovisning, koncernredovisning, controlling, treasury och HR

Med hjälp av våra interimskonsulter löser ni snabbt en tillfällig vakans, ett glapp mellan två anställningar, en föräldraledighet eller ett projekt utöver det vanliga. 99% av våra kunder är nöjda eller mycket nöjda med vår förmåga att lyssna in behov och önskemål. 

Prodiem CFO – när du vill tillsätta en CFO med rätt kompetens och rätt ledarskap

Nöj dig inte med bra. På Prodiem CFO siktar vi högre och ger er en mer omfattande process, med stort fokus på den personliga och kulturella matchningen parallellt med kompetensen inom finance.

Prodiem har alltid varit väldigt duktiga på att förstå oss, vår verksamhet och vår organisation. Och därför har de utvecklats till att fungera som en mycket bra speaking partner i personalförsörjningsfrågor snarare än att bara vara en ren leverantör. De vågar utmana oss i dialogen, vilket jag alltid har uppskattat

/Niklas Strömquist,
CFO, Söderberg & Partners

Just nu har vi pågående uppdrag från bland annat

Client logo
Client logo
Client logo
Client logo
Client logo
Client logo
Client logo
Client logo
Client logo
Client logo
Client logo
Client logo
Client logo
Client logo
Client logo
Client logo
Client logo
Client logo
Client logo
Återköpsgrad bland våra kunder
0 %
i Nöjd Kund Index (Novus)
0
kunder vi har hjälpt
0
konsulter har vi tillsatt​
0

Vill du veta mer om våra interimslösningar? Kontakta Anna.

Anna Abrahamsson VD, Affärsområdeschef Konsult
Ring 070-691 01 35,  mejla Anna här eller fyll i formuläret.

Har vi den interimskonsult du söker?

Vi har många kvalificerade och engagerade konsulter.
En CFO hos oss skulle vi beskriva så här:

CFO, Erik

Erik är en erfaren och resultatdriven CFO med omfattande internationell erfarenhet. Van att hantera komplexa finansiella frågeställningar och utveckla strategiska affärsplaner inom olika branscher. Erfarenhet av att leda omstruktureringsinitiativ, implementera kostnadsbesparande program och förbättra operationell effektivitet. Har erfarenhet från såväl noterade som privatägda bolag (Private Equity och eller Venture Capital). Erik är mycket behaglig i sin framtoning, en naturlig pondus med stor ödmjukhet. Talar klokt om ledarskap och vikten av respekt för människor.

Konsultuppdrag

Interim Head of Finance – Noterat Medtech-bolag
Eriks arbetade med budgetprocesser, månadsrapportering (IFRS), analys och prognoser. Bidrog aktivt till strategisk affärsplanering och implementerade processförbättringar som ökade transparensen och effektiviteten inom bolaget.

Interim CFO – noterat teknikbolag
Erik ledde ett team på 24 personer. Säkerställde SOX-efterlevnad och hanterade månads- och kvartalsrapportering samt prognoser. Genomförde ett stort kostnadsbesparingsprogram och ansvarade för skiftet till ett nytt ERP-system.

Interim CFO – noterat teknikbolag
Erik ansvarade för både finance och legal, totalt 12 personer. Genomförde en större due diligence och avyttrade ett av bolagets affärsenheter i Norden.

Anställningar

CFO noterat mjukvarubolag
Erik ansvarade för hela spektrumet av finansiella, HR- och juridiska funktioner. Ledde ett team av totalt 43 medarbetare. Rapporterade kvartalsresultat till investerare och andra intressenter. Implementerade en innovativ rapporterings- och prognosmodell som markant förbättrade företagets operationella effektivitet.

CFO noterat teknikbolag
Eriks arbete fokuserades främst på att återställa företagets förtroende under en period av minskande intäkter och marginaler. Ledde finance, investerarrelationer, företagskommunikation och IT-funktionen. Implementerade kostnadsbesparingsprogram som genererade besparingar på 700 MSEK årligen.

CFO noterat tillverkningsföretag
Erik arbetade med den nordiska rapporteringen till det amerikanska ägarbolaget och ansvarade även för investerarrelationer. Implementerade SAP och genomförde SOX-efterlevnadsåtgärder.

CFO IT-bolag
Erik ledde koncernens financeavdelning och säkerställde effektiv operationell och strategisk styrning. Implementerade ett omfattande SAP-system och etablerade en internprissättningsmodell.

Sagt om Erik

”Hans förmåga att snabbt förstå komplexa ekonomiska problem och utveckla strategiska lösningar har varit ovärderlig. Han är inte bara en skicklig ekonom, utan också en naturligt inspirerande ledare som motiverar sitt team”

”Under hans tid som interim CFO såg vi en betydande förbättring i både våra finansiella rapporteringsprocesser och vårt resultat. Hans insatser inom kostnadsbesparingar och processförbättringar har verkligen satt en ny standard för oss.”

”Hans engagemang för transparens och effektivitet har gjort en stor skillnad för vår verksamhet. Med sin expertis och sitt ödmjuka ledarskap har han hjälpt oss navigera genom en mycket svår och turbulent tid i vår organisation”


En typisk Business Controller hos oss skulle vi beskriva så här:

Business Controller, Sofia

Sofia är civilekonom och har arbetat som konsult sedan fyra år tillbaka.

Konsultuppdrag

Business Controller, telekombranschen
Sofia har implementerat ett nytt budget- och prognosverktyg hos företaget. Hon har varit med i allt från att upprätta en kravspecifikation till upphandling och implementering. Förutom detta projekt har hon även arbetat med analys och prognoser för ett affärsområde och varit ett nära stöd till affärsområdeschefen.

Business Controller, IT-branschen
Sofia har arbetat med månadsbokslut, resultatanalys, budget och prognoser, ad hoc-analyser och business case. Kostnads- och intäktsuppföljning samt analys. Sofia arbetade nära tre affärsområdeschefer.

Business Controller, telekombranschen
Ansvarig för bolagets största division avseende rapportering, budget och prognos samt verksamhetsanalys. Arbetade mycket med uppföljning av projekt. Controllerstöd för divisionschef samt gruppchefer. Sofia tog fram en ny uppsättning med nyckeltal, som nu används månatligen för analys och uppföljning.

Regioncontroller, tjänsteföretag
Sofia ansvarade för ett geografiskt verksamhetsområde. Hon arbetade med ekonomisk uppföljning och analys samt deltog i budget och prognosarbete. Rapportering och analys av nyckeltal för regionen. Affärsstöd till chefer inom regionen. Arbetsledande ansvar för två controllers.

Financial Controller, fastighetsbranschen
Sofia ansvarade för den interna kostnads- och intäktsrapportering samt rapportering till det franska moderbolaget. Uppdraget involverade även budget- och forecastarbete samt analyser av kostnader och intäkter. Effektivisering av rapporter och processer i verktyg såsom Excel och Oracle, m fl.

Anställningar

Ekonomiansvarig, IT-branschen
Sofia var ansvarig för företagets redovisning, interna kontroll och styrning. Hon byggde upp rutiner och processer då bolaget var i ett uppstartsskede. Medlem i bolagets ledningsgrupp. Ansvarig för budgetarbete och uppföljning av resultat och likviditet. Arbete med finansieringsfrågor. Upprättande av bokslut, årsredovisning, deklaration. Kontaktperson mot revisorer. Personalansvar för två personer.

Financial Analyst, läkemedelsbranschen
Ansvarig för bokslut och analys av utfallet samt för forecast och budget för den nordiska verksamheten. Daglig marginalanalys och statusrapportering till produktchefer.

Sagt om Sofia

”Effektiv, analytisk och en fena på Excel. En smart tjej med humor.”

”Vi kunde definitivt räkna hem detta uppdrag då Sofia hittade en lösning på ett problem som vi hade haft länge och som vi inte hade haft tid att göra en utredning på.”

En typisk Redovisningschef hos oss skulle vi beskriva såhär:

Redovisningschef, Fredrik

Fredrik är civilekonom och har arbetat som konsult sedan två år tillbaka.

Konsultuppdrag

Redovisningschef, byggföretag
Fredrik har ansvarat för månads-, kvartals- och årsbokslut samt rapportering till moderbolaget i Danmark. Har även arbetat mycket med att effektivisera rutiner och processer samt dokumentation. Stort fokus har även legat på att serva organisationen med den internredovisning som efterfrågas. Personalansvar för fyra personer. Superuser i affärssystemet.

Redovisningschef, fastighetsföretag
Fredrik var ytterst ansvarig gör redovisningsfunktionen som bestod av sju personer. Ansvarig för månads-, kvartals och årsbokslut. Han upprättade årsredovisningar, inkomst- och skattedeklarationer. Han effektiviserade även bokslutsprocessen genom att ta fram tydligare ansvarsfördelningar och mer frekventa avstämningar i bokslutstider.

Financial Controller, läkemedelsföretag
Fredriks huvudsakliga ansvar var att analysera det ekonomiska utfallet månadsvis samt rapportera till ledning och styrelse. Fredrik arbetade även mycket med budget och prognos. Han skapade även en ny rapporteringsstruktur för att rapportera det månatliga utfallet.

Anställningar

Redovisningschef, fastighetsföretag
Fredrik ansvarade för månads- och årsbokslut, rapportering, deklarationer och årsredovisningar. Han gjorde även en enklare konsolidering av ett 10-tal bolag. Fredrik var även delaktig i förvärv, utifrån ett redovisningstekniskt perspektiv. Personalansvar för tre personer. Ingick i bolagets ledningsgrupp och rapporterade direkt till VD.

Revisor, revisions- och konsultföretag BIG4
Fredrik arbetade som revisor under fem år och blev under denna tid auktoriserad. Han reviderade klienters räkenskaper och förvaltning. Granskning och utvärdering av klienters interna kontroller (SOX-granskning) samt rutiner. Konsultationer avseende upprättande av årsredovisningar samt deklarationer. Granskning av koncerner som upprättats enligt IFRS.

Sagt om Fredrik

”Konsulten har snabbt satt sig in i arbetsuppgifterna och är mycket effektiv. Mycket tekniskt kunnig inom redovisning och redovisningsregler.” 

”En mycket engagerad konsult som verkligen har tillfört ett mervärde. Han är dessutom mycket trevlig.”

”Det var grymt att han var så väl insatt i vårt affärssystem. Han såg saker i systemet som inte vi hade upptäckt. Han var även mycket bra som ledare, vilket inte är så vanligt hos konsulter som även är bra på redovisning och system.”

En typisk Konsernredovisningsekonom hos oss skulle vi beskriva så här:

Koncernredovisningsekonom, Ulrika

Ulrika är civilekonom och har arbetat som konsult sedan 5 år tillbaka.

Konsultuppdrag

Koncernredovisningsekonom med förvärvsfokus, fastighetsföretag
Ulrika ansvarade konsolideringen av ett 50-tal bolag och var kontaktperson till dotterbolagen i frågor kring redovisning och rapportering. Hon medverkade vid ett flertal bolagsförvärv och ansvarade vid dessa för att upprätta förvärvsanalyser. I tjänsten ingick också arbete med intern kontroll, såsom uppsättande av policies, interna kontroller, uppföljning och förbättringar av interna rutiner.

Koncernredovisnings-/systemkonsult, läkemedelsbolag
Projektansvarig för implementeringen av konsolideringssystemet. Uppdraget omfattade uppsättning, testkörning och avstämning av koncernen som utgörs av drygt 80 bolag. I uppdraget ingick också att bygga koncernens rapportpaket.

Koncernredovisningsansvarig, börsnoterat konsultbolag
Ulrika ansvarade för konsolidering av månads-, kvartals- och årsbokslut för koncernen. Koncernen består av ca 30 helägda dotterföretag verksamma främst i Europa. Ansvarig även för cash management och treasuryfrågor samt övergripande skattefrågor för koncernen. Sakkunnig gentemot dotterföretagen i frågor rörande IFRS, redovisning samt rapportering. Delaktig i den externa rapporteringen. 

Anställningar

Koncernredovisningschef, börsnoterad teknikhandelskoncern
Ulrika ansvarade för konsolidering av koncernbokslut, sammanställning av rapporter till styrelse samt legal extern rapportering enligt IFRS. Skötte kontakten med dotterbolagen, lokaliserade i Europa och Asien, samt deltog i implementering av nya bolag i koncernen. Personalansvar för två medarbetare.

Koncernredovisningsansvarig, börsnoterat industribolag
Sammanställning och konsolidering av månads-, kvartals- och årsbokslut för koncernen samt den externa rapporteringen. Koncernen bestod av ca 20 helägda dotterbolag verksamma främst i Europa. Arbetar även mycket med likviditets- och valutafrågor både internt och gentemot banken. Rapportering skedde i enlighet med IFRS.

Revisor, revisions- och konsultföretag BIG4
Sedvanliga revisionsuppgifter med fokus på stora och börsnoterade bolag. Ulrika inriktade sig tidigt mot koncernredovisning. Hon granskade koncerner på allt mellan 20 och 300 dotterbolag och höll även interna kurser inom koncernredovisning och IFRS.

Sagt om Ulrika

”Ulrika satte sig snabbt in i de legala strukturerna och identifierade snabbt riskerna.”

”Hon var inte bara en konsult som kom in och höll ställningarna under ett år, utan hon hjälpte oss också att effektivisera rapporteringen på ett sätt som jag inte trodde var möjligt.” 

”Det var riktigt roligt att ha Ulrika i vårt team. Hon tillförde mycket, såväl kompetensmässigt som på det personliga planet.”

En typisk Financial Controller hos oss skulle vi beskriva så här:

Financial Controller, Martin

Martin är civilekonom och har arbetat som konsult sedan 7 år tillbaka.

Konsultuppdrag

Financial Controller, försäkringsbranschen
Martin ansvarade för månadsrapportering, budget och prognoser. Operativ i bokslut. Han har vidareutvecklat och effektiviserat kundens rapporteringsprocesser. Delaktig i implementation av ett nytt budget- och prognosverktyg.

Redovisningsansvarig, IT-företag
Martin var ansvarig för bolagets redovisning och rapportering, såväl intern som extern. Uppföljning av omsättning och resultat per affärsområde. Ansvarig för budget- och prognosprocesserna. Arbetat med månadsbokslut, resultatanalys, budget och prognoser och ad hoc-analyser. Kostnads- och intäktsuppföljning samt analys.

Financial Controller, försäkringsbranschen
Ansvarig controller för ett affärsområde. Arbetade med uppföljningar, budget och forecast. Koordinering av budget- och forecast-processerna. Martin var även delaktig i interna projekt inom ekonomifunktionen, t ex implementering av nytt ekonomisystem.

Redovisningsansvarig, retailbranschen
Martin ansvarade för redovisning och rapportering för den europeiska delen av verksamheten. Bland arbetsuppgifterna ingick upprättande av månads-, kvartals- och årsbokslut, rapportering till moderbolaget i Japan men även den externa rapporteringen, skatte- och inkomstdeklarationer.

Controller, mediabolag
Martin arbetade som Controller för två av fyra affärsområden inom koncernen. Fokus låg på uppföljning av finansiella nyckeltal, kassaflödesanalyser, budget och prognos. Han analyserade även resultatet månadsvis och rapporterade till CFO. Upprättade nya rutinbeskrivningar och checklistor för koncernens budgetarbete.

Anställningar

Revisor, revisions- och konsultföretag BIG4
Martin var revisionsansvarig för både privata och börsnoterade bolag inom olika branscher, med ansvar för att koordinera och styra revisionsteamet. Rollen innebar bl a att planera, dokumentera och rapportera revisionen. Revision, utredningar, analyser och granskning av intern kontroll. Bistå kunder i redovisningsfrågor. Att hjälpa kunder att implementera rutiner för att stärka den interna kontrollen. Martin klarade provet för auktorisation.

Sagt om Martin

”En mycket trevlig konsult som hjälpte oss att effektivisera våra processer. Vi kapade två dagar i vår rapporteringsprocess genom hans arbete.” 

”En effektiv analytiker som är mycket duktig på system.”

”Bred i sin kompetens, duktig på redovisningsregler och analytisk.”

Interimskonsulter och interimschefer Ekonomi och finans

• CFO

• Redovisningschef
• Kvalificerad redovisningsekonom
• Koncernredovisningsekonom
• Koncernredovisningschef
• Financial controller
• Business controller
• Controllerchef
• Hållbarhetscontroller
• Ekonomichef
• Konsulter inom treasury
• Konsulter inom intern kontroll

Interimskonsulter HR
• HR-chef
• HR Business Partner
• Lönechef

Managementkonsulter
Projekt såsom;
• Införande av affärs- eller lönesystem
• Kartläggning och effektivisering av rutiner och processer vid bokslut och rapportering
• Insourcing/outsourcing
… etc.

Så fungerar det. Vi garanterar dig en effektiv och kvalitetssäkrad process

Att tillsätta en konsult ska helst gå så fort som möjligt.
Och bli riktigt bra.

Uppdragsbeskrivning
Ni beskriver uppdraget för oss.

Presentation
Vi presenterar intressanta konsulter för er.

Kvalitetssäkring
Tester och bakgrundskontroller efter behov/önskemål.

Uppföljning och utvärdering
Löpande under uppdraget. Utvärdering med er och med konsult efter avslutat uppdrag.

Prodiem har bra förståelse för vilken kompetens vi söker och vi känner oss alltid trygga med att vi får professionellt stöd i våra rekryteringar. Prodiem är en samarbetspartner vi alltid kan lita på och vi är glada över ett långvarigt och stabilt samarbete som gett oss många duktiga kollegor och interimslösningar.

/Ann-Sofi Reichhuber,
HR Partner, AB Svensk Exportkredit

Svensk Export Kredit

Referensuppdrag

Vi matchar alltid rätt konsult till ditt uppdrag. Här är några exempel på hur olika uppdrag kan se ut. Hur ser ert behov ut? Kontakta oss och beskriv din utmaning.

”Som interim CFO gäller det att snabbt sätta sig in i företaget man kommer till. Ofta kommer man in då dåvarande CFO har lämnat. I mitt senaste uppdrag var jag CFO i ett medelstort företag med en omsättning på ca 1 Mdr och var ytterst ansvarig för ett financeteam som bestod av 10 medarbetare. Fick arbeta nära verksamheten med en operativ inriktning och ett coachande ledarskap. Rollen var bred och innehöll både strategi- och affärsplanearbete, omstrukturering och förändringsarbete. Mycket fokus på att förstå resultatet och öka lönsamheten för företaget”.

”Som Business Controller har jag arbetat med analys och uppföljning av bolagets verksamhet inom FMCG. Jag har även ansvarat för budgetprocessen och deltagit i olika projekt. Efter överlämning till nyanställd kollega uppstod ytterligare behov hos kunden som Sales Controller. I rollen som Sales Controller kom jag att arbeta nära försäljningsorganisationen med bland annat analyser av volymer och priser samt uppföljning och prognoser på både vecko- och månadsbasis. Jag har även arbetat med olika beslutsunderlag avseende nya produkter. Det har varit spännande att gå in i en ny roll och fördjupa sig ytterligare i bolaget och deras produkter.”

”I rollen som interims konsult är det med stort intresse och inspiration som jag lär känna nya affärsmodeller, problemställningar, organisationer, företagskulturer, medarbetare, system och processer. Som konsult kan jag med glädje dela med mig av de kunskaper och erfarenheter som jag har med mig samtidigt som jag utvecklas och lär mig nya saker. I min senaste roll har jag varit ett stöd till Ekonomichefen och säkerställt månads- och kvartalsbokslut, konsolidering och rapportering. Deltog även i budgetprocessen och när min kund gjorde en förstudie för att implementera ett nytt rapporteringssystem”.

”Som ansvarig för två bolag hos kunden har jag arbetat med löpande redovisning, avstämningar, bokslut, analys och uppföljning. Då bolaget växer har man samlat ekonomin på huvudkontoret och jag har arbetat med att flytta redovisningen från ett dotterbolag till huvudkontoret. Uppdraget förlängdes så att vi även skulle hinna göra en genomlysning av bolagets processer och rutiner och upprätta nya arbetsbeskrivningar till koncernens alla bolag, vilket resulterade i dokumentation till en ny Ekonomihandbok.”

”Som koncernekonom arbetar jag med koncernredovisning, konsolidering, bokslut, prognoser och budget. Delårsrapporter, kontroll av inrapportering och att medverka i upprättandet av koncernens årsredovisning ingår också i mina arbetsuppgifter, samt att se över och förbättra processer och rutiner. Företaget är börsnoterat och har en snabb tillväxt, till stor del via förvärv, vilket innebär mycket kontakter med affärsområdescontrollers och dotterbolag.”

” Som HR konsult arbetar jag brett inom HR agendan. I mitt senaste uppdrag var jag HR Business Partner mot två större affärsområden och arbetade som ett HR stöd till chefer och medarbetare i frågor rörande arbetsrätt, förhandlingar, rekrytering, on/off boarding samt lönekartläggning. Då jag har lång erfarenhet inom learning & development var jag även under en tid med i ett projekt för att sätta upp ett ledar/talang program för hela företaget. Jag trivs som Interim HR då jag ständigt utvecklas och får möjlighet att arbeta inom olika branscher och kollektivavtal med fokus på olika HR processer”.

”Som Compensation & Benefits Manager arbetar jag med att kartlägga befintliga processer inom exempelvis lön, pensioner, försäkringar och förmåner och att ge rekommendationer för framtida arbetssätt, dokumentera och förankra. Det handlar om att säkerställa att företaget har konkurrenskraftiga och kostnadseffektiva strategier och lösningar för samtliga medarbetare. Jag ser också till att driva och implementera företagets lönestrategi. Jag arbetar med trendspaning, marknadsanalyser och undersökningar för att säkerställa att företaget har kvalitativa beslutsunderlag för strategiska såväl som operativa frågor inom området.”

Rekrytering & INTERIMSLÖSNINGAR

Vi hjälper dig hitta rätt interimskonsult

Fyll i dina uppgifter så kontaktar vi dig inom kort