Blev det bra? Jag vet inte?

Ett nytt fenomen har smugit sig in hos en del arbetsgivare och arbetstagare, en osäkerhet som inte tidigare funnits, hur lyckad blev den här tillsättningen eller det nya jobbet? Vi vet inte helt enkelt! Nu är det snart semestertider och sommaren är nära. I över ett år har de som haft möjlighet arbetat på distans. Många av våra kandidater har börjat sin introduktion på distans eller i bästa fall någon dag eller två inne på kontoret med närmsta chef eller kollega. Första halvåret var det många positiva tongångar kring distansarbete men ju längre tiden har gått så har vi märkt att detta faktiskt inte enbart är positiva ljud i skällan.

Efter ett år av möten på teams och inte mindre än 100 tillsättningar trots pandemin så har vi kollat tempen lite extra på våra kunder och kandidater. Vi tycker att vi nu kan uttala oss om hur många upplever det hela med att anställa och att anställas på distans.
Kunder och kandidater är generellt nöjda med sin nya medarbetare och sitt nya jobb men det finns en stor osäkerhet i svaret på frågan ”hur känns det med din nya kollega” eller ”hur känns det på ditt nya jobb”? Här är några av de svar vi fått på frågan.

– Ja men det känns bra, fast det är ju svårt det här att inte ses.
– Jag skulle så gärna vilja visa vad jag går för men det har varit lite svårt nu när vi inte ses och jag har träffat min chef max 5 gånger fysiskt.
– Den varma kulturen var något som de pratade mycket om när jag anställdes men jag har inte upplevt den riktigt ännu.
– Jo, men det känns väl bra. Men det kommer nog bli bättre till hösten.
– Bara vi får ses blir det nog bra.
– Jo kompetensmässigt funkar det väldigt bra men jag känner ju inte hen.
– Jag vet inte riktigt om min chef är nöjd. Jag tror det.

Dessa svar är ett tydligt tecken på att vi alla behöver bli lite tydligare så länge vi arbetar på distans. Har du som arbetsgivare inte en plan för nya tillsättningar som sker digitalt är det hög tid att skaffa en. Det är väldigt viktigt att du får den nyanställde att komma in i teamet hen ska ingå i, ju snabbare man kommer in desto snabbare kan man förvänta sig leverans. Du som nyanställd måste kunna känna dig säker och veta vilka förväntningar din nya arbetsgivare har på dig.
Det har varit en ny situation för många av oss och alla har försökt att göra det bästa av den snabba omställningen. Vi har samlat några tips efter samtal med våra kunder och kandidater som vi vill dela med oss av.

Du som anställer

1. Ha den introduktion som ni brukar ha när ni har en nyanställd, eller med en kanske ännu tydligare agenda.
2. Träffas i mindre grupper om det är möjligt. Att ses fysiskt ute är bättre än att inte träffas alls. Man kan ses ute, ta en walk and talk eller liknande.
3. Var noga med att ha tätare avstämningar. Vänta inte tre månader till första större samtalet utan kör samtalen oftare än vanligt. De snabba digitala kontakterna är en positiv aspekt som kommit med distansarbetet och som bör utnyttjas.
4. Utse en mentor till den nyanställde som har i uppgift att svara på alla typer av frågor, som kan ha väldigt täta uppföljningar med den nyanställde. Det är det som händer vid kaffemaskinen som gör att många börjar känna sig ”hemma” på ett nytt jobb.
5. Se till att alla verktyg finns på plats i tid så hen hinner förbereda sig, se till att tekniken fungerar. Ha alla lösenord och programvaror klara.

Du som blir anställd

1. Var inte rädd för att kontakta din chef eller mentor om du saknar någonting. Det tar ca 6 månader att bli varm i kläderna på ett nytt jobb, och i denna tid får man räkna lite längre tid. Det är också viktigt att du själv kallar till möte om det är något du undrar över.
2. Försök att få till fysiska möten om det är möjligt.
3. Be att få ta dig en titt på det fysiska kontoret, det gör det lättare att navigera i samtalen om kontoret med dina kollegor som redan har koll på lokalerna.
4. Ha täta avstämningar med din mentor.
5. Kontakta HR, mentor eller chef direkt om du saknar verktyg, program el liknande.

Till hösten är förhoppningen att restriktionerna lättar och oavsett om ni fortsätter att arbeta på distans, återgår till kontoren på hel eller deltid så finns det bättre möjligheter att få träffas live. Det är ändå där man lär känna varandra på flera plan, i interaktioner på olika sätt.
Vi vet att förvandlingen av Svenska arbetsplatser kommer att fortsätta, hur kommer det nya kontoret att se ut? Fortsättning följer!

Viktoria Simmingsköld
Försäljningschef, Grundare

Vill du veta mer om oss på Prodiem?

Läs mer här, eller fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig.

Dela gärna inlägget med någon

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Fler artiklar

Rekrytering & INTERIMSLÖSNINGAR

Vi hjälper dig hitta rätt medarbetare och interimskonsulter

Fyll i dina uppgifter så kontaktar vi dig inom kort