Leverera direkt från början – hur löser du det?

Konsultens arbete att vara som en schweisisk armekniv

När du kommer in som konsult förväntar sig kunden att du levererar direkt från början. Hur löser du det?

En av de absolut viktigaste kompetenserna som konsult är att du som ny på jobbet av naturliga skäl måste leverera från början, men hur gör du det när du är helt grön på jobbet? Jag trodde i min enfald att det viktigaste var att vara “experten” som kommer in och löser allt. En grundförutsättning är förstås att på ett bra sätt komma igång och leverera på grunduppgifterna som ingår i tjänsten. Men, jag har insett att det är minst lika viktigt att kanske inte komma in och vara BÄST på allt, men att SNABBT komma in och vara BRA på mycket, och att dra nytta av den befintliga organisationen.

Så, hur kommer du in snabbt i en ny verksamhet?

Börja med att fånga upp vilka som är de viktigaste kontaktpersonerna. Vilka det är varierar förstås från uppdrag till uppdrag och kan vara både inom Finance och inom Sales, Marketing, IT, eller någon annan verksamhet. Fråga någon av dina första huvudkontaktpersoner om vilka du borde prata med – det kan vara någon du inte har en aning om.

Skicka ett trevligt intromejl. När det gäller mottagare – fråga även där vilka du borde skicka till. Skicka hellre för brett än för smalt och till många fler än bara de allra viktigaste kontaktpersonerna. Det är ju svårt att från början veta när du kommer behöva prata med någon i organisationen. Var inte rädd för att lägga in lite personliga intressen – ni kan inte ana hur många dörrar mitt ölbryggar- och hundintresse har öppnat!

När det gäller de viktiga kontaktpersonerna du fått reda på enligt ovan – boka in ett halvtimmesmöte med så många och så snart som möjligt. Många av dessa möten kommer inte att leda till något konkret på direkten, och ni kommer diskutera både hundar och barn. Däremot kommer den absoluta merparten av mötena att leda till att det blir otroligt mycket smidigare att ta kontakt nästa gång – väl investerad tid! Som konsult är du normalt lite extra beroende av all den kunskap som redan finns i organisationen. Kan du så enkelt som möjligt ta del av den kunskapen är mycket vunnet.

Ovanstående kommer förhoppningsvis att hjälpa dig att snabbare komma in i verksamheten – men glöm inte att samtidigt försöka leverera så fort som möjligt på löpande uppgifter.

Ett bonustips: Ta chansen att lära dig nytt och utvecklas i befintliga uppdrag och att bjuda på det du kan. Det kan till exempel handla om system, redovisning eller om en ny bransch. I mitt fall handlar det bland annat om att lära sig nya BI-system och jag brukar själv lägga lite extratid jag kanske inte får betalt för. I gengäld får jag öva på väldigt konkret data, istället för tillrättalagd exempeldata från exempelvis Microsoft. Så – varför inte som egenkonsult ta chansen dels till lite utbildning och dels lite bonusleveranser? Här kan jag se till att få lite utbildning, så att jag kan leverera bättre i kommande uppdrag (och bli aktuell för fler uppdrag), samtidigt som nuvarande kund får en liten bonusleverans – win-win!

Slutligen – var ödmjuk! Det finns ju redan mängder av kunskap i organisationen, men din roll är att hjälpa till att klä den i siffror.

Daniel Hugosson, Senior interimskonsult inom business controlling
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Fler artiklar

Marknaden-efter-borskraschen
Aldern-i-konsultvarlden
Hallbarhet-for-interimskonsulter
Rekrytering & INTERIMSLÖSNINGAR

Vi hjälper dig hitta rätt medarbetare och interimskonsulter

Fyll i dina uppgifter så kontaktar vi dig inom kort