Utfört uppdrag av Prodiem:

Group Business Controller till AddLife AB

AddLife är en koncern som består av ett 80-tal operativa bolag verksamma inom den europeiska Life Science-marknaden. Koncernen har en årsomsättning på ca 9 miljarder SEK med fler än 2000 anställda. AddLife har organiserat sin verksamhet i två affärsområden; Labtech och Medtech. Koncernens entreprenörsdrivna dotterbolag adderar mervärde till aktörer inom inom främst hälso- och sjukvårdssektorn, från forskning till vård. Detta görs genom att erbjuda högkvalitativa, kostnadseffektiva lösningar och produkter samt kvalificerad rådgivning till både privat och offentlig sektor. AddLife är noterat på Nasdaq Stockholm, Nordic Large Cap. Ytterligare information finns på vår hemsida www.add.life.

Vill du arbeta i en utvecklande roll på koncernnivå och göra detta i ett dynamiskt och internationellt företag med intressanta produkter som bidar till hälsa och välbefinnande i samhället? Vill du vara en del av ett ambitiöst och rutinerat Finance Team där du får möjlighet att arbeta strategiskt och verksamhetsnära? Är du en analytisk person som har förmågan att se och skapa viktiga underlag för affärsmässiga beslut? Då har du här en fantastisk möjlighet som du inte får missa.

Detta söker vi

AddLife är en expansiv koncern och behöver utöka sitt team med en Group Business Controller.

Du kommer ingå i Group Finance Teamet som består av 9 medarbetare och rapportera till Head of Group Business Control, som du även kommer att ha ett tätt samarbete med. Group Business Control är en central funktion som ska bistå dotterbolagen att driva lönsamhetstillväxt i bolagen. Detta görs bland annat genom att förbättra verksamhetsuppföljning utveckla analysförmågan i syfte att nå koncerngemensamma nyckeltal samt stötta dotterbolagen i verksamhetsutveckling. Group Business Control funktionen arbetar också med att systematisera och förbättra koncernövergripande Business Control processer och rutiner, varför det är viktigt att du även gillar att äga och vidareutveckla system och analysmiljöer.

Du kommer att arbeta nära och stötta affärsområdesansvariga samt dotterbolagen i tillväxtfrågor genom att bygga relationer och nätverk och på så sätt nå ut med budskapet till nyckelpersoner inom organisationen. Rollen är affärsinriktad, grundad i ekonomisk kompetens, och innebär stor rörlighet och många kontaktytor i koncernen inom såväl våra cirka 80 dotterbolag som Group Finance och verksamhetsansvariga centralt. Rätt person besitter ett starkt driv att vara en viktig del i att säkerställa fortsatt organisk tillväxt.

Tjänsten är placerad på AddLifes huvudkontor på Brunkebergstorg i centrala Stockholm.

Dina arbetsuppgifter

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer att innefatta:

  • I dialog med dotterbolagen och affärsområdesansvariga bidra med insikter som leder till att driva organisk lönsamhetstillväxt
  • Utveckla verksamhetsuppföljning, analysförmåga och lönsamhet samt kontinuerligt förbättra kvalitet i rapportering
  • Projektleda förbättringsinsatser inom området Business Control hos dotterbolagen
  • Identifiera, prioritera, samt proaktivt stötta enskilda dotterbolag i att utveckla deras verksamhetsstyrning och metodik för organisk lönsamhetstillväxt.
  • Business case avseende koncerngemensamma initiativ
  • Driva budget- och prognosarbete
  • Sammanställning och analys av bolagens resultat
  • Vara en ambassadör för AddLifes kärnvärden i varje kontakt, internt såväl som externt 

Din profil

Du har en akademisk utbildningsbakgrund inom ekonomi eller finans eller motsvarande. Du har minst 5 års kvalificerad erfarenhet av att arbeta som Business Controller eller i en liknande roll. Vi ser det som positivt om du har arbetat i en internationell organisation. Eftersom du kommer att ha mycket kontakt med våra dotterbolag är mycket goda kunskaper i engelska, liksom svenska, ett krav. Vidare har du en fallenhet för system och goda kunskaper i Excel.

Du som person

För att lyckas i rollen som Group Business Controller hos oss är du en analytisk person som gillar siffror och har ett stort intresse för vad som driver affären och vad som är relevant information för att kunna fatta rätt affärsmässiga beslut. Du är lika intresserad av att driva detaljorienterat arbete som de stora penseldragen. Som person är du prestigelös och tillförlitlig och har stor ansvarskänsla när det kommer till ditt arbete. Vidare är du en serviceinriktad person som trivs med många kontaktytor och genom din höga leveransförmåga och flexibilitet bygger du förtroende i organisationen. Då du även kommer vara delaktig i utvecklingsarbetet inom enheten är det också viktigt att du är en problemlösare som hela tiden reflekterar över hur saker och ting kan göras effektivare och bättre.

Ansökan

I denna rekrytering samarbetar AddLife med Prodiem. Urval och intervjuer sker löpande, varför vi gärna vill ha din ansökan så snart som möjligt. Ansökan sker via Prodiems hemsida www.prodiem.se. Vid frågor kontaktar du Petra Bennarp på Prodiem, tfn 070-916 39 18 eller Linnea Svensson på tfn 073-344 00 04 på Prodiem. 

AddLife AB
Kontaktperson hos Prodiem
Petra Bennarp
Dela jobbet / uppdraget
Rekrytering & INTERIMSLÖSNINGAR

Vi hjälper dig hitta rätt medarbetare och interimskonsulter

Fyll i dina uppgifter så kontaktar vi dig inom kort