Det krävs mod att vara snål

Rubriken är inte så konstig som den låter. I alla fall inte när det kommer till affärskritiska tjänster vi sällan köper. De där inköpen som måste bli rätt, och som vi kanske inte har järnkoll på in i minsta detalj, som tex en CFO-rekrytering. Då känns dyrt och exklusivt som det bästa. Och vi behöver inte vara rädda att bli ifrågasatta för vårt beslut – vi valde ju det bästa, eller?

Känner du igen dig? Då är du inte ensam. En del av psykologin bakom detta kallas “perception av värde” och stavas prissättningsstrategi. Enkelt uttryckt – Vi betalar gärna mer för det som känns exklusivt och är dyrt när vi är osäkra – även när det inte har någon egentlig effekt på slutresultatet.

För att ge ett exempel:

Låt säga att du är VD på stort internationellt bolag och står inför en CFO-rekrytering. Nästkommande CFO kan vara verksam och bosatt i princip varsomhelst i världen. I ett sådant läge behöver du sannolikt anlita ett stort internationellt executive searchbolag med möjlighet att söka kandidater i hela världen. Priset för en sådan rekrytering är dyr, ofta 500,000 kr eller mer. Mycket pengar, men ofta nödvändigt för att säkerställa att ni får den absolut bäst lämpade kandidaten.

Om du däremot är VD på ett mindre eller mellanstort svenskt bolag och ska rekrytera en CFO, bör du då ”för säkerhets skull” anlita det stora internationella searchföretaget och betala en halv miljon? Nej, det behöver du verkligen inte. Slutresultatet blir i det här fallet inte bättre för att du väljer ett dubbelt så dyrt alternativ än vad du behöver. Den enda skillnaden mellan 500,000 kr och 250,000 kr i detta fall är priset.

Ett väletablerat och nischat rekryteringsföretag i Sverige har nätverken, kapaciteten och processen att finna samma kandidater som de större searchbolagen har. Idag, till skillnad från för 10 år sen, är nätverken av kandidater mindre slutna. Kandidater är synliga på ett helt annat sätt, och lättare att komma i kontakt med och skapa relation med.

Perception av värde leder alltså lätt till att du som beställare invaggas i en falsk känsla av att ju dyrare något är, desto bättre måste det vara. Det är helt förståeligt, för det är så vi människor oftast fungerar. Förståeligt och förväntat – men väldigt onödigt.

Att vara snål är alltså inget negativt. Snarare beundransvärt. Det handlar bara om att vara modig nog att lägga rätt summa pengar på rätt saker. Ta i stället pengarna du sparar, på att välja rätt, investera dem i medarbetarna. Kanske en kick-off eller en rejäl löneökning till en av dina nyckelmedarbetare?

Men det viktigaste av allt, oavsett om du väljer det dyrare executive searchföretaget eller ett väletablerat och nischat rekryteringsföretag, se till att du får förtroende för de rekryteringskonsulterna som ska genomföra uppdraget. Att de verkligen visar en förståelse för vad du behöver samt en skärpa inom det området de rekryterar. Då både kan och vågar de utmana dig och lägger därmed grunden till en lyckad rekrytering.

Vill du veta mer om oss på Prodiem?

Läs mer här, eller fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig.

Dela gärna inlägget med någon

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Fler artiklar

Rekrytering & INTERIMSLÖSNINGAR

Vi hjälper dig hitta rätt medarbetare och interimskonsulter

Fyll i dina uppgifter så kontaktar vi dig inom kort