Hur hanterar du som chef inom ekonomi, finans eller HR en uppsägning? Här kommer en checklista på hur du kan agera när en nyckelperson har sagt upp sig:
1. Lyssna
Det är bra att vara transparent och öppen så snart uppsägningen är officiell. Inkludera andra i organisationen och ta dig tid att lyssna på personen som sagt upp sig, även om er policy skulle säga att personen ska gå på dagen. Ta även in feedback från medarbetarna närmast. Finns det något du behöver tänka på för att få behålla och stärka dem? Kanske är någon internt intresserad av att söka den nu vakanta tjänsten?
2. Stötta, även om du är besviken
Det är okej att vara besviken, men försök ändå att ge medarbetaren ditt fortsatta stöd och intresse. Gratulera till det nya jobbet och fråga samtidigt varför personen valt att gå vidare. Sätter du dig på tvären går lärdomarna dig garanterat förbi. Be gärna både den som arbetslett personen och personalansvarig att ställa frågor för att få med olika perspektiv. Uppsägningen kan bli en möjlighet till lärande för både dig och organisationen.
3. Skapa en tvilling och kartlägg kompetensen
När en person sagt upp sig är det inte ovanligt att engagemanget sjunker. Då kan det vara frestande att låta personen gå innan uppsägningstiden passerat. Men fokusera istället på att få till en bra överlämning. Vad sitter personen på för information? Kartlägg vad personen verkligen gör för det viktiga är inte vilken titel personen har haft, utan vad hen faktiskt har gjort. Låt någon gå parallellt med personen under uppsägningstiden – även om det kanske inte är hen som kommer att ta över senare. Ju mer insatta ni är i personens dagliga arbete och processer, desto bättre blir överlämningen och desto smidigare blir uppstarten när en ersättare är på plats.
4. Var förberedd
Det är få som jobbar hela livet på ett och samma företag idag. Medarbetare byter arbetsgivare och förr eller senare kommer alla företag att drabbas av uppsägningar. Det bästa du kan göra fram till dess är att förbereda dig. Boka möte med en eller flera rekryteringskonsulter och berätta om ert företag och verksamheten. Har du redan skapat en relation och valt en samarbetspartner så är du startklar och trygg när uppsägningen väl kommer.
5. Rätt anställningsform för rätt tillfälle
Är det en nyckelperson som har sagt upp sig kan det vara bra att hyra in en konsult temporärt som kan gå parallellt och dokumentera arbetet, ta över uppgifterna och slutligen överbrygga till nästa person när den finns på plats. Är det en enklare roll så är det oftast bättre att gå direkt på rekryteringsprocessen. Be alltid dina medarbetare att använda sina personliga nätverk också för att hitta den nya arbetskamraten.
Lycka till!
Caroline Björk
Affärsområdeschef Rekrytering
Vill du bli en bättre beställare? Här får du värdefulla budord på vägen.