Hållbarhet har länge varit ett prioriterat område för många företag, men hur detta arbete bedrivs har förändrats radikalt på kort tid. Tidigare var det kanske en hållbarhetsspecialist eller en chef som ensam ansvarade för att driva dessa frågor framåt. Idag ser vi en helt ny verklighet, där både lagstiftning och ökade förväntningar från intressenter ställer helt nya krav på företagen. Resultatet? Hållbarhet har blivit en central funktion som kräver en egen avdelning eller specialister placerade i olika delar av organisationen.
En ny era för hållbarhetsarbetet
Med nya rapporteringskrav, som exempelvis EU:s CSRD-direktiv, (läs mer om det här) och en större press på företag att visa mätbara resultat inom hållbarhet har rollerna inom detta område exploderat. För större bolag räcker det inte längre att ansvaret ligger hos en enda person. I stället behöver man antingen bygga en helt dedikerad hållbarhetsavdelning eller integrera hållbarhetskompetens i alla nyckelfunktioner – från ekonomi och HR till marknad och produktion. Givetvis beror det också på storleken på bolag, och vilken rapporteringsskyldighet som gäller.
Agnes, rekryteringskonsult specialiserad på hållbarhetsroller hos oss på Prodiem, berättar:
Vi märker en tydlig förändring hos våra kunder. Det handlar allt oftare inte längre om att rekrytera sin första hållbarhetsansvariga, utan snarare den andra eller tredje, med olika roller och funktioner inom hållbarhetsarbetet. Många företag har idag nått en högre mognadsgrad, och kunderna vet i större utsträckning vad de söker jämfört med för bara 12 månader sedan. Exempelvis CSRD är inte längre något helt nytt för de flesta, även om jag upplever att kunskapsnivån fortfarande varierar mycket mellan olika bolag.
Precis som tidigare kan det handla om att rekrytera någon som är ansvarig för insamling av data, men det kan också röra sig om mer specialiserade roller, till exempel med fokus på internkontroll kopplat till hållbarhetsrapportering. En sak är dock tydlig: hållbarhetsfokuset minskar inte – det växer.
Det beror delvis på att området prioriteras allt mer i takt med att styrelser får ökad kunskap och därmed ställer högre krav på verksamheten. För att möta dessa krav krävs gedigen hållbarhetskompetens i teamen.
Från nischad roll till central funktion
Det är inte bara rekryterare som märker av den här trenden. Hållbarhetschefen Timmy Rosendal, som intervjuades i samband med denna artikel, delar sin syn på utvecklingen av hållbarhetsrollen.
För 10–15 år sedan var det ofta miljökvalitetsansvariga som ansvarade för hållbarhetsfrågorna. Det var vanligt att den personen satt långt ner i organisationen och bland annat arbetade med implementeringen av ISO 14001. Jag upplever det som startpunkten för hållbarhetsarbetet i många företag.
Sen skedde en förändring när direktivet för icke-finansiell rapportering kom. Då började hållbarhetsfrågorna kopplas närmare årsredovisningen, och så hamnade ansvaret ofta hos kommunikationschefen. När jag började som managementkonsult inom hållbarhet var ofta våra kontaktpersoner inom hållbarhet just kommunikationschefer. Det visade hur hållbarhetsarbetet långsamt började röra sig högre upp i organisationen och bli en del av det strategiska arbetet.
–Hur kom det sig då att det från början ofta hamnade på kommunikationsavdelningen?
Vid sidan om årsredovisningskraven, så berodde det även mycket på att hållbarhet har en stark koppling till kundkommunikation, särskilt i kundnära branscher. Där behövde man kommunicera sitt hållbarhetsarbete tydligt, både i marknadsföring och i andra externa budskap. Samtidigt blev greenwashing en stor fråga, vilket gjorde att hållbarhetsarbetet handlade mycket om att säkerställa trovärdighet.
När jag började arbeta med detta pratade man ofta om ’walk the talk’, alltså att våra handlingar skulle matcha våra budskap. Där jag jobbade då gjorde vi uppdrag där man gick igenom: ’Det här är vad ni gör, det här är vad ni säger – var är kopplingen?’ Det handlade om att skapa en trovärdig linje mellan det faktiska hållbarhetsarbetet och det vi kommunicerade utåt.
Men det har skett en tydlig förändring. Idag, med nya krav och ökad rapportering, ser vi att hållbarhetsarbetet rör sig mer mot ekonomiavdelningar. Det visar att hållbarhetsfrågorna inte längre bara handlar om kommunikation – utan det har börjat leta sig in i hela organisationens.
För företagen innebär det här ett tydligt vägskäl
Enkelt förklarat kan man säga att man antingen bygger en hållbarhetsstrategi som genomsyrar hela organisationen – med specialister i nyckelroller – eller så satsar man på att centralisera arbetet på en avdelning. Oavsett vilken modell som väljs är det tydligt att hållbarhet inte längre är ”något man gör vid sidan av”. Det är en strategisk prioritering som kräver rätt personer, resurser och ledarskap.
För dig som jobbar med intern rekrytering eller organisationens utveckling är detta en viktig trend att ha i åtanke. Företag som ligger i framkant är inte nödvändigtvis de som anställer flest personer, utan de som lyckas skapa en kultur där hållbarhet integreras i varje beslutsprocess.
Hållbarhet är inte bara en roll – det är framtiden.