Behöver ditt företag tillfällig förstärkning inom ekonomi och finans? Prodiem erbjuder erfarna interim business controllers, interim financial controllers och interim hållbarhetscontrollers som snabbt kan bidra med sin kompetens. Oavsett om det gäller en plötslig vakans, ett projekt eller en förändringsresa, har vi rätt kandidat för ditt behov.
Om ditt företag står inför en tillväxtfas, en organisationsförändring eller behöver stärka den finansiella styrningen kan en interim business controller vara den perfekta lösningen. Rollen innebär en strategisk funktion där fokus ligger på att analysera och förbättra företagets ekonomiska resultat.
Företag som behöver stärka sitt ekonomiska team vid bokslut, förändringar i redovisningsprinciper eller vid en vakans i organisationen kan dra stor nytta av en interim financial controller. Rollen är central för att säkerställa korrekt finansiell rapportering och regelefterlevnad.
Hållbarhetsfrågor blir allt viktigare för företag, och en interim hållbarhetscontroller kan hjälpa till att säkerställa att ESG-krav (Environmental, Social, Governance) uppfylls samt att hållbarhetsstrategier implementeras effektivt. Detta är särskilt viktigt för företag som behöver förbättra sin rapportering eller anpassa sig till nya lagkrav.
Prodiem har alltid varit väldigt duktiga på att förstå oss, vår verksamhet och vår organisation. Och därför har de utvecklats till att fungera som en mycket bra speaking partner i personalförsörjningsfrågor snarare än att bara vara en ren leverantör. De vågar utmana oss i dialogen, vilket jag alltid har uppskattat
/Niklas Strömquist,
CFO, Söderberg & Partners
Anna Abrahamsson VD, Affärsområdeschef Interim
Ring 070-691 01 35, mejla Anna här eller fyll i formuläret.
En typisk Business Controller hos oss skulle vi beskriva så här:
Sofia är civilekonom och har arbetat som konsult sedan fyra år tillbaka.
Business Controller, telekombranschen
Sofia har implementerat ett nytt budget- och prognosverktyg hos företaget. Hon har varit med i allt från att upprätta en kravspecifikation till upphandling och implementering. Förutom detta projekt har hon även arbetat med analys och prognoser för ett affärsområde och varit ett nära stöd till affärsområdeschefen.
Business Controller, IT-branschen
Sofia har arbetat med månadsbokslut, resultatanalys, budget och prognoser, ad hoc-analyser och business case. Kostnads- och intäktsuppföljning samt analys. Sofia arbetade nära tre affärsområdeschefer.
Business Controller, telekombranschen
Ansvarig för bolagets största division avseende rapportering, budget och prognos samt verksamhetsanalys. Arbetade mycket med uppföljning av projekt. Controllerstöd för divisionschef samt gruppchefer. Sofia tog fram en ny uppsättning med nyckeltal, som nu används månatligen för analys och uppföljning.
Regioncontroller, tjänsteföretag
Sofia ansvarade för ett geografiskt verksamhetsområde. Hon arbetade med ekonomisk uppföljning och analys samt deltog i budget och prognosarbete. Rapportering och analys av nyckeltal för regionen. Affärsstöd till chefer inom regionen. Arbetsledande ansvar för två controllers.
Financial Controller, fastighetsbranschen
Sofia ansvarade för den interna kostnads- och intäktsrapportering samt rapportering till det franska moderbolaget. Uppdraget involverade även budget- och forecastarbete samt analyser av kostnader och intäkter. Effektivisering av rapporter och processer i verktyg såsom Excel och Oracle, m fl.
Ekonomiansvarig, IT-branschen
Sofia var ansvarig för företagets redovisning, interna kontroll och styrning. Hon byggde upp rutiner och processer då bolaget var i ett uppstartsskede. Medlem i bolagets ledningsgrupp. Ansvarig för budgetarbete och uppföljning av resultat och likviditet. Arbete med finansieringsfrågor. Upprättande av bokslut, årsredovisning, deklaration. Kontaktperson mot revisorer. Personalansvar för två personer.
Financial Analyst, läkemedelsbranschen
Ansvarig för bokslut och analys av utfallet samt för forecast och budget för den nordiska verksamheten. Daglig marginalanalys och statusrapportering till produktchefer.
”Effektiv, analytisk och en fena på Excel. En smart tjej med humor.”
”Vi kunde definitivt räkna hem detta uppdrag då Sofia hittade en lösning på ett problem som vi hade haft länge och som vi inte hade haft tid att göra en utredning på.”
En typisk Financial Controller hos oss skulle vi beskriva så här:
Martin är civilekonom och har arbetat som konsult sedan 7 år tillbaka.
Financial Controller, försäkringsbranschen
Martin ansvarade för månadsrapportering, budget och prognoser. Operativ i bokslut. Han har vidareutvecklat och effektiviserat kundens rapporteringsprocesser. Delaktig i implementation av ett nytt budget- och prognosverktyg.
Redovisningsansvarig, IT-företag
Martin var ansvarig för bolagets redovisning och rapportering, såväl intern som extern. Uppföljning av omsättning och resultat per affärsområde. Ansvarig för budget- och prognosprocesserna. Arbetat med månadsbokslut, resultatanalys, budget och prognoser och ad hoc-analyser. Kostnads- och intäktsuppföljning samt analys.
Financial Controller, försäkringsbranschen
Ansvarig controller för ett affärsområde. Arbetade med uppföljningar, budget och forecast. Koordinering av budget- och forecast-processerna. Martin var även delaktig i interna projekt inom ekonomifunktionen, t ex implementering av nytt ekonomisystem.
Redovisningsansvarig, retailbranschen
Martin ansvarade för redovisning och rapportering för den europeiska delen av verksamheten. Bland arbetsuppgifterna ingick upprättande av månads-, kvartals- och årsbokslut, rapportering till moderbolaget i Japan men även den externa rapporteringen, skatte- och inkomstdeklarationer.
Controller, mediabolag
Martin arbetade som Controller för två av fyra affärsområden inom koncernen. Fokus låg på uppföljning av finansiella nyckeltal, kassaflödesanalyser, budget och prognos. Han analyserade även resultatet månadsvis och rapporterade till CFO. Upprättade nya rutinbeskrivningar och checklistor för koncernens budgetarbete.
Revisor, revisions- och konsultföretag BIG4
Martin var revisionsansvarig för både privata och börsnoterade bolag inom olika branscher, med ansvar för att koordinera och styra revisionsteamet. Rollen innebar bl a att planera, dokumentera och rapportera revisionen. Revision, utredningar, analyser och granskning av intern kontroll. Bistå kunder i redovisningsfrågor. Att hjälpa kunder att implementera rutiner för att stärka den interna kontrollen. Martin klarade provet för auktorisation.
”En mycket trevlig konsult som hjälpte oss att effektivisera våra processer. Vi kapade två dagar i vår rapporteringsprocess genom hans arbete.”
”En effektiv analytiker som är mycket duktig på system.”
”Bred i sin kompetens, duktig på redovisningsregler och analytisk.”
En typisk Hållbarhetscontroller hos oss skulle vi beskriva så här:
Elin är civilekonom och har arbetat som konsult sedan 5 år tillbaka.
Hållbarhetscontroller, energibranschen
Elin ansvarade för hållbarhetsrapportering och uppföljning av ESG-nyckeltal. Hon deltog i utvecklingen av bolagets hållbarhetsstrategi och arbetade nära såväl ekonomi- som hållbarhetsfunktionerna. Hon förbättrade interna rutiner för datainsamling och kvalitetssäkring av hållbarhetsdata samt var delaktig i förberedelserna inför CSRD.
Hållbarhetscontroller, fastighetsbolag
Elin ansvarade för insamling och analys av miljödata kopplad till fastighetsbeståndet. Hon arbetade med årlig hållbarhetsredovisning, stödde verksamheten i att följa upp klimatmål och implementerade ett nytt system för klimat- och energidata. Elin samarbetade nära kommunikationsteamet i framtagandet av extern hållbarhetsinformation.
Projektcontroller med hållbarhetsfokus, offentlig sektor
Som controller i ett större hållbarhetsprojekt ansvarade Elin för budgetuppföljning, ekonomisk rapportering och samordning av hållbarhetsmål i projektets olika delområden. Hon bidrog till att skapa struktur för rapportering av klimatpåverkan och samhällseffekter samt förankrade indikatorer i hela organisationen.
Miljöcontroller, tillverkningsindustri
Elin arbetade med spårbarhet i leverantörsledet och granskade klimatpåverkan från produktion och transport. Hon utvecklade nya metoder för beräkning av klimatavtryck och deltog i bolagets arbete med Science Based Targets. Hon tog fram analyser och beslutsunderlag till ledning och styrelse.
Controller, ideell organisation
Elin hade ansvar för att följa upp ekonomiska och hållbarhetsrelaterade mål i olika program och projekt. Hon säkerställde att finansieringskrav uppfylldes, samordnade hållbarhetsredovisning enligt GRI och arbetade med riskanalyser kopplade till social hållbarhet. Därtill tog hon fram styrmodeller för uppföljning av effektmål.
Revisor, revisions- och konsultföretag BIG4
Elin var ansvarig revisor för både privata och offentliga aktörer, ofta med fokus på hållbarhetsgranskningar och ESG-relaterade kontroller. Hon planerade och genomförde revisioner, bistod kunder i arbetet med att stärka sin hållbarhetsrapportering och implementera rutiner för datakvalitet.
”Elin har hjälpt oss att strukturera upp vårt hållbarhetsarbete på ett mycket professionellt sätt. Hon är både pedagogisk och drivande.”
”En vass analytiker med god förståelse för både ekonomi och hållbarhet.”
”Engagerad och trygg konsult som snabbt sätter sig in i verksamheten och levererar med kvalitet.”
Att tillsätta en konsult ska helst gå så fort som möjligt.
Och bli riktigt bra.
Prodiem har bra förståelse för vilken kompetens vi söker och vi känner oss alltid trygga med att vi får professionellt stöd i våra rekryteringar. Prodiem är en samarbetspartner vi alltid kan lita på och vi är glada över ett långvarigt och stabilt samarbete som gett oss många duktiga kollegor och interimslösningar.
/Ann-Sofi Reichhuber,
HR Partner, AB Svensk Exportkredit
Vi har konsulter och kandidater som går in på chefsnivåer som CFO, Ekonomichef, HR Chef men också i linjebefattningar, i specialistroller eller arbetar mer managementinriktat i specifika projekt. Våra rekryterings- och konsultuppdrag präglas av engagemang, skärpa och träffsäkerhet. Vi eftersträvar långsiktiga relationer med attraktiva företag, kandidater och konsulter.
Vi är insatta i våra uppdrag, vi är mycket noga med återkoppling till alla inblandade parter och vi bryr oss. De konsulter, kandidater och kunder som vi har träffat har förmodligen upplevt skillnaden. Vi arbetar med ett 20-tal olika titlar. Passar någon av titlarna in på dig eller på det du söker då ska du definitivt kontakta oss!
Sedan starten 2003 har vi haft ett ständigt växande nätverk av konsulter och kandidater inom vår nisch. Att vi håller stenhårt på vår nisch är vår framgång. Vi strävar efter att bli topp 3 i top-of-mind hos kunder, konsulter och kandidater inom ekonomi, finans och HR. Människor och företag växer och utvecklas i ett nära samarbete med oss.