1,5 år som skattekonsult på multinationellt bolag – upplevelser och lärdomar

Vi tar ett snack med Isabella som varit uthyrd som interim skattejurist hos ett multinationellt bolag. Som skattejurist har Isabella främst stöttat bolagets skattechef i olika projekt men uppdraget har även inneburit djupgående samarbeten med andra interna funktioner. I intervjun trycker Isabella på vikten av kommunikation och samarbete men även förmågan att ”våga ta plats” från en interimsposition för ett lyckat resultat.

Hur har tiden som skattejurist varit? Vilka lärdomar tar Isabella med sig till nästa uppdrag? Och vilka är hennes bästa tips till en ekonomiansvarig för ett lyckat samarbete med bolagets skatteresurs? Såhär berättar Isabella själv:

Vad för typ av bolag var du uthyrd hos?
– Ett multinationellt bolag inom läkemedelsindustrin med huvudkontor i Stockholm.

Hur länge var du uthyrd och hur mycket?
– Totalt 1,5 år där första delen var heltid. Mot slutet ändrades kundens behov och jag fortsatte då på deltid (ca 60%).

Beskriv din roll.
– Jag stöttade Head of Tax och bolagets centrala skattefunktion med regelefterlevnad men också löpande skattefrågor från organisationen. Lokala kollegor i dotterbolagen ansvarade för lokal regelefterlevnad, t ex bolagsdeklarationer, där vi också behövde stötta upp ibland.

Utöver rena skattefrågor har min roll även inneburit att leda interna projekt inom skatteområdet, alltifrån informationsinsamling till kontakt med konsulter och myndigheter. Informationsinsamling har t ex varit en stor del av bolagets transfer pricing-arbete. Främst har det arbetet innefattat transfer pricing-dokumentation som är ett av många krav inom regelefterlevnad på skatteområdet idag.

Vilka har varit för – och nackdelar med att sitta hel – respektive deltid för dig?
– När jag satt heltid hade jag mer övergripande kontroll över arbetet och kunde behålla momentum i projekten i en större utsträckning. En stor fördel med att sitta heltid hos ett bolag är också att man blir en mer naturlig del av bolaget. Det har gett mig värdefull inblick i organisationen och de olika avdelningarna.

Som skattekonsult är det dock viktigt att kunna hålla sig uppdaterad om nya regler och utbyta praktiska erfarenheter med branschkollegor. En nackdel med att sitta heltid som interimsresurs var att jag blev mer avskärmad från Censio Tax (byrån där Isabella är anställd) och kanske missade värdefull input. Från det perspektivet är deltid ett bra sätt att kombinera konsultarbetet med ett interimsuppdrag där jag många gånger kunnat nyttja input från byrån i min interimsroll. En utmaning med deltid är givetvis att man blir mindre flexibel under interimsuppdraget.

Vilka var de största skillnaderna för dig mellan att sitta uthyrd och vara konsult?
– Som konsult får man i regel ett avgränsat projekt som ofta innebär att man endast ser en liten del av en större helhet. Som uthyrd fick jag en bättre inblick i bolagets verksamhet och organisationen. Från en interimsposition upplevde jag även en ökad förståelse för alla bolagets funktioner, hur de jobbar och vad krävs av mig som skattejurist. Som skattejurist kan jag vara mer proaktiv och effektiv ju mer information och inblick jag har i en organisation.

Vilka fördelar ser du med att ha en interimslösning på skatte/TP-området för bolaget jämfört med att arbeta enbart med konsulter?
– Jag återkommer mycket till helhetsperspektivet när det kommer till interimsrollen – en person som är väl informerad och har en god förståelse för organisationen kan också göra ett bättre jobb enligt mig. Även bolaget riskerar att tappa överblick när man har för många olika konsulter involverade. Här tycker jag det är viktigt att konsulterna kommunicerar sinsemellan. Med en dedikerad resurs internt på skatteområdet som kan agera ”spindel i nätet” blir det lättare att ha kontroll på projekt och vilken riktning bolaget tar i en fråga.

Vilka utmaningar ser du med att komma in under begränsad tid hos ett bolag?
– När man har ett tidsbestämt uppdrag (både som interimsresurs och konsult) tror jag den största utmaningen ligger i att man ibland riskerar att bli mindre involverad och därmed inte blir lika informerad i ett projekt än vad som skulle önskas. Här tror jag det är viktigt att redan från början ha en tydlig dialog i vad som förväntas av konsult – eller interimsuppdraget för att säkerställa att bolaget får ut så mycket som möjligt av resursen och att resursen eller konsulten själv får de bästa förutsättningarna för att lägga upp sin tid på rätt sätt.

Som skattejurist på ett bolag blir man ofta en del av finansfunktionen – hur har det samarbetet sett ut för din del?
– Det stämmer, som skattejurist var jag en del av finansfunktionen hos bolaget. Det samarbetet har, i alla fall från mitt perspektiv, fungerat bra – mycket tack vare att jag är en kommunikativ person som inte är rädd för att ta kontakt när det behövs. För mig har det varit viktigt att ge tid åt relationsbyggande under mitt interimsuppdrag. Det har skapat förtroende och tillit hos kollegorna på bolaget.

Generellt tror jag att det är viktigt att göra sig synlig i en organisation för ett gott samarbete – sen är det ju så kul att ”nätverka” också! En annan sida av samma mynt är att våga ställa krav som interimsresurs. Var nyfiken och våga ställ de frågor som krävs för att du ska kunna leverera ett bra resultat.

Vilka andra samarbeten internt har varit viktiga för dig som skatteresurs och vilka lärdomar tar du med dig inför en nästa roll?
– De viktigaste samarbetena för mig som skattejurist har helt klart varit de inom finansfunktionen, t ex accounting och treasury. Jag har även haft en nära kontakt med bolagets Legal-funktion, inte minst när jag arbetat med bolagets transfer pricing-frågor där en stor del innebär att förstå organisationen och interna ansvarsområden. En lärdom jag tar med mig från alla samarbeten är vikten av att få respektive funktion att förstå hur skatteregler påverkar bolaget och dess verksamhet. Förstår man varandra blir allt så mycket lättare!

Om du fick ge tre tips till en ekonomiansvarig för ett lyckat samarbete med bolagets skatteresurs, vilka skulle det vara?
1. Kommunikation och samarbete,
2. Transparens mellan avdelningarna, och
3. Involvera alltid skatt tidigt så vi slipper komma in på slutet och ”kasta om allt”.

Emiliha Ferrão, Transfer Pricing Specialist, Censio Tax
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Fler artiklar

Marknaden-efter-borskraschen
Aldern-i-konsultvarlden
Hallbarhet-for-interimskonsulter
Rekrytering & INTERIMSLÖSNINGAR

Vi hjälper dig hitta rätt medarbetare och interimskonsulter

Fyll i dina uppgifter så kontaktar vi dig inom kort