25, 50, 75 eller 100% – kan du som konsult sköta flera CFO-uppdrag samtidigt?

Det är vanligt att man kliver på heltidsuppdrag som CFO men när det kommer en förfrågan om att kliva på ett deltidsuppdrag så kan det kännas osäkert. Går det verkligen att sköta flera CFO-uppdrag samtidigt?

Mitt svar är: Ja!

Här kommer en liten guide, så att du kan ta nästa möjlighet att kombinera olika CFO-uppdrag för att fylla upp till heltid.

När jag tar på mig parallella uppdrag så är jag medveten om att jag kommer att rapportera till flera CEO:er med olika förväntningar och behov. Det är därför viktigt att tillsammans med varje uppdragsgivare sätta upp tydliga ramar för vad som förväntas i uppdraget. Vidare behöver jag vara tydlig med vilka dagar jag fokuserar på respektive bolag.

Hur fungerar det?

Det är spännande och utmanade! I rollen som CFO är jag CEO:ns bollplank och stöd i alla frågor som rör verksamheten. Samtidig är jag medveten om att CEO:n ofta har behov av snabb återkoppling alla dagar i veckan. Så det gäller att vara flexible när mobilen ringer från respektive CEO så att jag ställer om fokus till rätt verksamhet. Det gäller att vara uppdaterad på verksamheten och affärsplaner för att kunna svara på de behov som finns.

Vad är nyckeln till att lyckas med att stödja flera CEO:er?

Det krävs ett brett intresse för företag och företagande och det gäller att snabbt sätta sig in i företagets produkter/tjänster och hur företaget är organiserat. Vidare gäller det att förstå prissättningen på produkter/tjänster för att kunna sätta sig i kalkyler och rapporter som finns i företaget. Det gäller också att skapa brett nätverk av kontakter inom företaget för att snabbt kan lösa frågor och svar som hamnar på ens bord.

Vad finns det för utmaningar?

Att var med att driva flera olika företag innebär att jag behöver processa flera bokslut, prognoser rutiner, processer, revisorer och styrelser. Kraven är oftast att rapportpaketen skall vara klara dag 4–8 i alla verksamheterna. Det innebär att jag får lägga ner mer tid i slutet och början av månaden för att säkerställa leverans av rapporter som håller god kvalité och att de är klara i tid.

När det gäller denna typ av uppdrag så dyker det  ofta upp olika projekt som skall hanteras, som t.ex byte av ekonomisystem, due diligens vid förvärv och försäljning, in- eller out-sourcing av ekonomifunktion. Det gäller att med kort startsträcka kunna växla mellan olika projekt i flera företag samtidigt. För mig innebär det är att kunna förstå olikheter i verksamheterna för att kunna genomföra dessa processer parallellt, samt att inte vara rädd för ta hjälp av rätt kompetens inom eller utom företaget för att slutföra projekten.

Varför ger jag mig på dubbla CFO-roller?

Främst är det för att jag gillar att vara engagerad i olika verksamheter samtidigt. Det ger mig möjlighet att ta mig an fler utmaningar. Genom att arbeta i parallella uppdrag får jag möjlighet att skaffa mig inblick i hur man jobbar med processer och beslutsordning inom olika organisationskulturer. Den kunskap som jag skaffar mig i det ena företaget kan jag nyttja i nästa företag vilket gör att jag snabbt kan använda ny kunskap.

Sist men inte minst är det oerhört stimulerande och utmanande att få jobba med flera kreativa chefer samtidigt. Att få möjlighet att se olika CEO:ers förhållningssätt till problemlösning och företagsstyrning och hur man hanterar lednings- och styrelsearbete.

Har du chansen att få jobba med dubbla uppdrag under kortare eller längre tid? Ta den – det är stimulerande och roligt!

Mikael Lindström, Interim CFO
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Fler artiklar

Marknaden-efter-borskraschen
Aldern-i-konsultvarlden
Hallbarhet-for-interimskonsulter
Rekrytering & INTERIMSLÖSNINGAR

Vi hjälper dig hitta rätt medarbetare och interimskonsulter

Fyll i dina uppgifter så kontaktar vi dig inom kort