De flesta dagar möter vi andra människor och för samtal i olika situationer. Det kan vara korta samtal på bara några få ord. Det kan vara längre samtal. Det kan vara på tu man hand eller i en grupp. Syftet med samtalen varierar. Ibland kan det vara information, ordergivning, argumentation eller att vi skäller på någon som vi tycker gjort något fel. Andra tillfällen kan det vara ett utforskande, uppmuntrande eller stöttande samtal.
På olika sätt för vi över energi till den vi samtalar med. Ibland är energin ovänlig och aggressiv. Andra gånger är den fylld av godhet i form av nyfikenhet, omtanke, välvilja och kärlek. Vår förmåga att påverka andra med vår energi är både en gåva och ett ansvar. Vi kan välja hur vi möter och interagerar med vår omvärld. När vi väljer en utgångspunkt i medkänsla, frid och samhörighet blir vi en kraft för det goda och öppnar dörren till djupa och meningsfulla samtal.
Den franske filosofen Michel de Montaigne (1533–1592) ska ha sagt ”Det som gör oss till människor och som knyter oss samman är ordet”. Ordet och samtalet är viktiga delar i vårt sätt att som människor och mänsklighet förhålla oss till varandra och vår omvärld. Ett balanserat, inkluderande och ömsesidigt samtal kan hjälpa oss att genomföra förändring och skapa en bättre förståelse för varandra. Det är något som vi har ett uppdämt behov av på många håll i vår värld. Det gäller både i våra nära relationer, i vårt arbetsliv, i samhället och i världen i stort. När vi ska samsas om utrymme, resurser och förutsättningar samt prioritera och ta hand om varandra och dela kunskap behöver vi goda samtal som inkluderar både att lyssna och bli lyssnad på.
Vad är då ett samtal och hur kan olika samtal skilja sig åt? Vad är det som gör att vi för våra samtal på olika sätt i familjen, på arbetsplatsen och i samhället? Ordet samtal kan definieras som ”Ett utbyte av information mellan två eller flera människor”. Ett samtal innehåller två delar: Lyssna och tala, dvs ställa frågor och berätta. Att lyssna är en form av medveten närvaro som för oss helt in i nuet.
Beroende på utgångspunkt, mål, strategi, metod, förhållningssätt och inte minst den inre plats inom oss, från vilket vi närmar oss samtalet, kan det specificeras enligt nedan tabell. Den är hämtad från organisations- och ledarskapsutvecklaren Bosse Westermarks arbete, kring olika sätt att tala med varandra. Han utvecklar här olikheterna mellan Dialog och Debatt:
Debatt | Dialog | |
Utgångspunkt: | Vetande | Lärande |
Mål: | Vinna-få rätt | Skapa nytt |
Strategi: | Hävda åsikt- försvara ståndpunkt | Undersöka, utforska |
Metod: | Argumentera | Fråga |
Förhållningssätt: | Maktposition | Respekt – vördnad |
Inre plats | Egot | Självet |
I debatten handlar det om att bryta isär olika åsikter för att se vem som har rätt eller fel. Det blir en formell tävling i argumentation mellan två personer eller olika grupper som har motsatta uppfattningar och försöker bevisa varandra fel. Parterna söker brister och svagheter hos varandra för att formulera motargument och försöker övertala den andra sidan och de som lyssnar att deras syn är den rätta.
I dialogen möts deltagarna på lika villkor och söker en gemensam lösning. Det sker ett utbyte av idéer, information och åsikter. I dialogen finns ingen konkurrens om att bevisa sin ståndpunkt vara den enda rätta och syftet är att dela med sig av kunskap, information, erfarenheter och åsikter.
Det är lätt att relatera debatten till samhällsdebatt och politisk debatt men den förekommer även i de mer vardagliga situationerna och sammanhangen, i våra relationer både i privatlivet och i arbetslivet. Här finns det en gyllene möjlighet att ändra sitt perspektiv och förhållningssätt och växla från debatt till dialog. Det kan göra underverk och skapa en gynnsam utveckling i både privatliv och i näringsliv.
Att gå in i ett samtal med öppet sinne och tänka att ”den andra personen kanske också har rätt” kan vara stimulerande och öppna upp för nya nyanser och insikter. Den tidigare munken, nu framlidne, Björn Natthiko Lindeblad beskriver i sin bok ”Jag kan ha fel”, hur olika samtal utvecklar sig, om den man möter har inställningen ”jag har rätt” eller om den man möter istället tänker ”jag kan ha fel”. Tänk dig att du sitter mitt emot en person och ni har ett papper på bordet mellan er. På pappret ser du siffran 6, men personen mitt emot dig säger att det är siffran 9. Om du sätter dig bredvid den andra personen och byter perspektiv vad ser du då? Är det också en sanning? Detta är något som vi alla kan träna upp och på så sätt vidga och öppna vårt perspektiv och vår attityd till omvärlden. Vad kan du göra för att se saker ur någon annans perspektiv? Vad händer om du själv prövar att ha inställningen ”jag kan ha fel” i mötet med andra? Låt dig inspireras av dessa frågor nästa gång du samtalar med någon som har en avvikande uppfattning, och se vad som händer inom dig. Ställ dig där den andre står och se hur världen ser ut därifrån.
För att skapa ett öppet och uppmuntrande samtalsklimat är det av vikt att alla känner sig bekväma och vågar ställa frågor, vågar säga både tokiga och bra saker. Goda ingredienser i ett gott samtalsklimat är lyhördhet, anpassningsförmåga, att turas om att prata och låta alla få känna sig lyssnade på. Tillåt dig själv att pausa din inre dialog och ge full uppmärksamhet till orden som sägs. Välj att lyssna bortom orden för att ta in hela essensen och potentialen i budskapet.
Ett positivt samtalsklimat handlar om att diskutera med respekt, stödja varandra och att lyssna med alla sinnen öppna. Att lyssna på någon annan handlar om att lyssna med hela sin kropp, med sitt hjärta och sin själ. Vad ser du? Vad hör du? Vad förnimmer du? Vilka reaktioner lägger du märke till hos den du lyssnar på? Vilka känslor väcks i dig? Att dela känslor med andra människor och att få bekräftat att ens känslor är naturliga, är läkande för individen och för gruppen. En av de mest värdefulla gåvorna vi kan ge andra är vår odelade uppmärksamhet. Tänk så mycket välgörande som kan komma ut ur ett gott samtal bland vänner eller bland kollegor. Detta är något som vi kan stärka och förbättra på många arbetsplatser, i näringslivet men också i samhället i stort. Då kommer fler tankar och idéer fram i ljuset och kan inspirera och gynna samarbete och teamkänsla.
För att skapa goda förutsättningar för ett gott samtal kan det vara en god idé att inleda samtalet med en enkel övning i närvaro och avslappning. Vi stannar upp och uppmärksammar vad vi har framför oss, skapar en tydlig intention för vårt samtal och blir på så sätt mer medvetna om oss själva, vår intention och vår/a samtalspartner/s.
En enkel övning – Hitta den inre plats inom dig från vilken du närmar dig samtalet
- Slut ögonen och låt kroppen stillna
- Känn fötternas kontakt mot golvet
- Låt axlarna sjunka ner och slappna av medan händerna vilar på låren
- Låt ansiktet mjukna och slappna av i alla de små musklerna, i pannan, runt ögonen och i kinderna
- Följ ett par andetag, in genom näsan, ner i lungorna, hela vägen ner i magen och sedan ut igen
- Notera vart du sitter; stolen, rummet, luften som omger dig. Hur känns kroppen här på stolen?
- Notera att din samtalspartner eller din grupp för samtal finns i din närhet
- Se om du kan finna den inre plats inom dig från vilket du vill närma dig samtalet
- Uppmärksamma din intention och dina önskemål för hur detta samtal ska föras.
- Hur vill du samtala, lyssna och bli lyssnad på?
- Vad vill du få med dig från dagens samtal?
- Vad vill du att den/dem du samtalar med ska få med sig från dagens samtal?
- Fråga dig själv om du kan ha en öppen och tillåtande attityd?
- Kanske kan du ha inställningen ”jag kan ha fel” med dig i bakhuvudet under detta samtal och se vad det för med sig
- Avsluta med några lugna andetag och rör sedan försiktigt på kroppen, öppna ögonen och möt din/a samtalspartner/s
Summerat
I det goda samtalet delar vi med oss av våra erfarenheter och tankar och lyssnar på varandra för att tillsammans komma framåt i samtalsämnet. Att lyssna och bli lyssnad på i en god balans och samtalston är välgörande för oss som individer och grupper. Vi har alla en inneboende förmåga att påverka världen omkring oss genom vår närvaro och hur vi uttrycker oss. En av de mest värdefulla gåvorna vi kan ge varandra är vår odelade uppmärksamhet. En liten guldgruva att ösa ur varje dag i alla de tillfällen då vi samtalar.