Framgångsrika företag tar klimakteriet på allvar – en guide till arbetsgivare

Att skapa en hållbar arbetsplats för kvinnor i klimakteriet är inte bara en moralisk skyldighet utan också en strategisk investering för företag. Men hur går man till väga som arbetsgivare? De flesta arbetsgivare erbjuder idag friskvård för att bidra till anställdas hälsa och välmående. Fysisk aktivitet, kostupplägg, stresshantering och andra hälsofrämjande aktiviteter lyfts fram, men något vi sällan ser är aktiviteter kopplade till kvinnors klimakterium. Borde inte det vara en naturlig infallsvinkel likt ovan med tanke på hur klimakteriet kan påverka kvinnors arbetssituation?

Genom ökad kunskap om klimakteriet på arbetsplatsen kan vi dels underlätta för kvinnan, dels öka företagets attraktionskraft, trivselfaktor och ekonomiska lönsamhet.

Vad är klimakteriet?

Klimakteriet är en övergångsfas från att vara fertil till att inte längre vara det. Det är en naturlig del av varje kvinnas liv och inträffar vanligtvis mellan 45–55 års ålder och kan pågå mellan 5–15 år.

Många kvinnor får dock sina första symptom redan runt 40 år och de flesta är helt oförberedda när/om symptomen kommer. Enligt studier (Socialstyrelsen) känner sig endast 1/10 förberedda inför klimakteriet.

I den inledande klimakteriefasen, även kallad förklimakteriet (perimenopaus) är kognitiva symptom vanliga, vilka kan förväxlas med utbrändhet och depression. Det här kan leda till felaktiga diagnoser och sjukskrivningar om klimakteriekunskap saknas. I dagsläget är inte Vården hundraprocentigt uppdaterad i klimakteriefrågor och feldiagnoser förekommer troligen.

Hur många kvinnor upplever klimakteriesymptom?

Uppskattningsvis har 75% av alla kvinnor någon grad av symptom, varav 25% har så svåra symptom att det påverkar deras vardag och arbetssituation. I Sverige finns det, enligt SCB, drygt 1 miljon kvinnor mellan 45–60 år, vilket innebär att 750 000 kvinnor i dagsläget har besvär och 250 000 kvinnor har svåra besvär. Tänkvärda siffror!

Många kvinnor i åldersspannet befinner sig dessutom mitt i karriären och/eller i nyckelroller på företag – på alla nivåer.

Klimakteriets utmaningar på arbetsplatsen

Klimakteriet inkluderar en rad fysiska och psykiska förändringar, vilka kan påverka kvinnans arbetssituation. Det finns totalt ungefär 30 olika symptom och relevanta i det här sammanhanget är:

Värmevallningar: Ett vanligt symptom, ger extrem värme och svettningar och kan vara både obehagligt och distraherande på arbetsplatsen.

Sömnbesvär: Nattliga svettningar och allmän obehagskänsla kan ge sömnbrist, vilket påverkar energinivå och produktivitet på dagen.

Trötthet och utmattning: Hormonella förändringar bidrar till trötthet generellt och kan sänka fokus och produktivitet.

Emotionella känningar: Humör och känslor påverkas. Ångest, irritabilitet, nedstämdhet och koncentrationssvårigheter kan störa produktivitet samt interaktioner med kollegor. Sådana symptom kan dessutom resultera i felaktiga diagnoser som depression och utbrändhet. Vad är vad?

Koncentrationsproblem och minnesförlust: Kognitiva funktioner berörs och kan försvåra inlärning samt genomförandet av vissa arbetsuppgifter.

Led – och muskelvärk: Ihållande värk gör vardagen och arbetssituationen mindre angenäm.

Klimakteriesymptom kan leda till att kvinnan sjukskrivs, tackar nej till befordran, väljer att avsluta anställning eller reducerar sin arbetstid. Kvinnor i klimakterieåldern är dessutom överrepresenterade när det gäller sjukskrivningar för utbrändhet och depression.

I en färskt studie (Womni) framkom vidare att kvinnor upplever de kognitiva symptomen som mest utmanande. Kanske delvis kopplat till att arbetsuppgifter kräver fokus och mental skärpa, vilket i sin tur kan resultera i lägre självkänsla och tvivel hos kvinnan. Vad är det som händer? Jag känner inte igen mig själv? Jag klarar inte mina arbetsuppgifter? Jag stressar upp mig? Har jag blivit dement, utbränd? Osv….

Kvinnan mitt i livet – en värdefull tillgång på arbetsplatsen

Värt att lyfta i sammanhanget är också den unika kompetens som kvinnan mitt i livet bidrar till – erfarenheter som berikar arbetsplatsen, såsom livserfarenhet och förhållningssätt till andra, vilket skapar en atmosfär av empati, förståelse och samarbete. Dessutom besitter dessa kvinnor lång erfarenhet inom sina arbetsområden och kan därmed erbjuda värdefulla insikter och lösningsförslag baserade på tidigare erfarenheter både inom företaget och från andra roller externt.

Genom lyhördhet för kvinnan mitt i livet – kvinnan i klimakteriet kan företag alltså addera flera positiva bidrag. Dessutom behövs mångfald i åldrar och erfarenhet för att undvika en snävare syn på problem och lösningar.

Självklart ska alla anställda, oavsett ålder eller kön, prioriteras men med tanke på hur det ser ut idag, med låg kunskap om klimakteriet på arbetsplatser, behöver vi lyfta den här frågan.

Att integrera klimakteriehantering hos företag

Hur sprider vi då kunskap om klimakteriet på arbetsplatser?

Likt andra personalrelaterade åtgärder är det viktigt att inkludera klimakteriehantering dels i hälso- och friskvårdsprogram, dels utifrån ett övergripande hållbarhetsperspektiv.

Utbilda samtliga anställda och chefer: Föreläsningar och workshops, där klimakteriet och symptom förklaras, samt genomgång av hanteringsstrategier och hur en stöttande arbetsmiljö skapas.

Bjud in till öppenhet: Det ska kännas naturligt att prata om klimakteriet på arbetsplatsen. Kvinnor emellan, kollegor och chefer. Tabu och hyschande behöver arbetas bort.

Skapa flexibla arbetslösningar: Anpassning utifrån behov under klimakteriet, såsom flexibel arbetstid, hemarbete och möjlighet till pauser. De hybrida lösningar som de flesta företag redan har idag underlättar.

Stödresurser: Tillhandahåll stöd och rådgivning, såsom coachning, litteratur, företagshälsovård och möjlighet att söka professionell hjälp vid behov.

Förbättra arbetsmiljön: Skapa en arbetsmiljö som främjar hälsa och välbefinnande för alla anställda, inklusive kvinnan i klimakteriet.

Ökad lönsamhet för företaget

Klimakteriehantering på arbetsplatsen bidrar till ökad lönsamhet. Detta genom högre välbefinnande och produktivitet samt lägre sjukfrånvaro, sjukskrivning, lägre personalomsättning och rekryteringskostnader. Dessutom kan det ge företaget ett ansvarstagande rykte och på så sätt ökad attraktionskraft för potentiella arbetstagare.

I takt med att kvinnor blir mer pålästa och medvetna om sitt klimakterium och dess påverkan kommer troligen kraven också att öka på företagen gällande genomtänkta klimakterielösningar.

Slutsats

Att skapa en hållbar arbetsplats för kvinnor i klimakteriet är inte bara en moralisk skyldighet utan också en strategisk investering för företag som strävar efter att främja lönsamhet, produktivitet, trivsel, hälsa och välbefinnande. Genom att integrera klimakteriehantering i företagets strategier och hälsoprogram och skapa en stödjande arbetsmiljö kan arbetsgivare bidra till att göra övergången genom livsfasen så smidig och produktiv som möjligt för sina kvinnor.

Så – ta dig gärna en funderare – som anställd eller konsult – hur ser det ut på din arbetsplats? Och som arbetsgivare (HR ansvarig) – hur ser du på frågan – finns klimakteriehantering på din agenda?

Ref:
https://www.forsakringskassan.se/download/18.81129cb18ae7de7897208/1700234042956/psykisk-ohalsa-i-dagens-arbetsliv-lagesrapport-2023.pdf

https://womni.se/wp-content/uploads/Womni-Klimakterierapport-2024.pdf
https://www.socialstyrelsen.se/om-socialstyrelsen/pressrum/press/vanligt-med-klimakteriebesvar–men-information-och-kunskap-brister

Menopaus and the workplace:
https://www.fawcettsociety.org.uk/Handlers/Download.ashx?IDMF=9672cf45-5f13-4b69-8882-1e5e643ac8a6

Christina Sundequist, senior interimskonsult inom Bank och Finans. Hälsocoach. Föreläsare och författare.
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Fler artiklar

Marknaden-efter-borskraschen
Aldern-i-konsultvarlden
Hallbarhet-for-interimskonsulter
Rekrytering & INTERIMSLÖSNINGAR

Vi hjälper dig hitta rätt medarbetare och interimskonsulter

Fyll i dina uppgifter så kontaktar vi dig inom kort