I oktober 2024 började Elin Arnell på Prodiem som Chief Operating Officer (COO). Detta strategiska tillskott är en viktig milstolpe i Prodiems strävan att fortsätta sin tillväxt och stärka sin position på interims- och konsultmarknaden inom ekonomi, finans och HR. Här kan du lära känna Elin lite bättre.
Välkommen Elin! Kan du berätta lite om din bakgrund och vad som ledde dig till din roll som COO?
Jag är utbildad inom HR i grunden och upptäckte tidigt att jag har ett stort intresse både för hur människorna och affären hänger ihop. Jag gillar att jobba med helheter. Det ledde mig in i olika ledarroller, både som affärsområdeschef och VD. Jag har jobbat mycket med de olika delarna i kundlivscykeln, inklusive mycket med försäljning. Både i konsultbolag och techbolag.
COO-roller kan se väldigt olika ut på olika bolag och jag ville hitta en roll där stort fokus ligger på ledarskap, affärsutveckling och organisationsutveckling. Med Prodiem blev det en väldigt bra matchning, både i ansvarområden men också kopplat till Prodiems handlingskraft, fokus på god kundupplevelse och inställning till kultur.
Vilka tidigare erfarenheter tror du kommer att vara mest värdefulla i din nya roll här?
Jag hoppas att jag kommer att få stor användning av min erfarenhet av att jobba med helheter, att jobba med en tydlig riktning och mål. Sen tror jag att jag kommer ha nytta av att ha jobbat både i konsultverksamhet på byrå och på techbolag, t.ex utifrån att jag är van att arbeta både med det skräddarsydda och det skalbara i olika affärsmodeller.
Men framförallt tror och hoppas jag att jag ska ha nytta av att jag är genuint nyfiken på människor och jag älskar att jobba med problemlösning och hitta lösningar tillsammans.
Vad tycker du är viktigast för att skapa en stark och positiv företagskultur?
Att bygga en kultur där man vågar lyfta både idéer och utmaningar och tar ansvar. Det skapar förutsättningar för en lärande kultur och då klarar man av det mesta tillsammans. Det tillsammans med en tydlig riktning – som självklart kan och ska utvecklas längs vägen.
Vad motiverar dig mest i ditt arbete?
När man åstadkommer saker tillsammans. När man som team har varit uthålliga, vågat testa nya vägar utan att tappa sin riktning och det ger utdelning. Jag blir också motiverad av att finnas till hands för andra, att jag kan bidra med energi och perspektiv och bidra i människors utveckling. Och sen blir jag motiverad av humor och skratt – men vem blir inte det? 😊
Hur ser du på innovation inom vår bransch och hur kan vi ligga i framkant?
Jag är nog försiktig med att sticka ut hakan där än. Dels för att jag inte kommer från den här branschen specifikt utan från närliggande. Jag gillar att jobba med helheter och olika perspektiv och då är det ofta mixen av kunskaper och erfarenheter som skapar nya lösningar och innovation. Med det sagt finns det stora skeenden i samhället just nu, som definitivt kommer att ha stor påverkan på branschen och företags konkurrenskraft.
Vilka trender eller förändringar tror du kommer att påverka vår bransch mest de närmaste åren?
I takt med att AI tar allt större plats på våra arbetsplatser, blir människan allt viktigare. Det kan ju tyckas motstridigt, men det finns inget i en organisation som är så komplext som människan och samarbetet. Så har det alltid varit men den komplexiteten ökar när vi genom AI också skapar fler möjligheter för kommunikation mellan människa och system och därtill system till system som övervakas av människan.
Arbetsroller förändras, arbetssätt förändras – och vårt sätt att samarbeta förändras. Att ha rätt person på rätt plats blir mer affärskritiskt än någonsin. Det kommer att ställa krav på oss på arbetsmarknaden kopplat till anpassningsförmåga som vi inte upplevt innan.
Och då blir kunddialogen ovärderlig – att fortsätta förstå och hjälpa kunderna att kunna fortsätta utvecklas och anpassa sin verksamhet med hjälp av människorna och tekniken.
Ida Wilson, Marknad